Kontrole przestrzegania zasad segregacji odpadów komunalnych

W lipcu 2025 roku rozpoczną się kontrole dotyczące przestrzegania przez mieszkańców zasad segregacji odpadów komunalnych w ramach gminnego systemu odbioru odpadów. Kontrole będą prowadzone losowo i bez uprzedniego zawiadomienia.
Pracownicy firmy odbierającej odpady – Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania Sp. z o.o. w Bielsku Podlaskim – będą sprawdzać, czy w pojemnikach na odpady zmieszane nie znajdują się odpady podlegające selektywnej zbiórce, takie jak: papier, szkło, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania wielomateriałowe, metale, tekstylia, baterie, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane, leki, odpady medyczne, popiół, odpady bio, opony, odpady pochodzące z działalności gospodarczej oraz inne.
Kontrolowane będą również pojemniki i worki do selektywnej zbiórki pod kątem gromadzenia w nich odpadów zgodnie z ich przeznaczeniem.
Przypominamy, że selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości i jest obowiązkowa!
Prawidłowa segregacja odpadów wpływa na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na niższe koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami oraz na niższe opłaty dla mieszkańców.
Aktualne ceny za zagospodarowanie odpadów zmieszanych wynoszą:
- 816,48 zł za tonę odpadów zmieszanych bez zanieczyszczeń odpadami bio i popiołem,
- 894,24 zł za tonę odpadów zmieszanych z zanieczyszczeniami odpadami bio i popiołem.
Ponadto gmina jest zobowiązana do osiągania rosnących z roku na rok poziomów recyklingu odpadów komunalnych. W przypadku nieosiągnięcia wymaganych poziomów, gmina może zostać obciążona wysokimi karami finansowymi, co może skutkować wzrostem opłat za odpady dla mieszkańców.
Lepsza segregacja oznacza mniejsze kary finansowe i więcej środków na inwestycje w mieście.
Aktualna opłata za wywóz odpadów, ustalona przez Radę Miasta Bielsk Podlaski, wynosi 29 zł od mieszkańca.
W przypadku stwierdzenia obecności odpadów podlegających segregacji w pojemniku na odpady zmieszane, firma odbierająca odpady zakwalifikuje je jako odpady zmieszane i przekaże informację do Urzędu Miasta. Może to skutkować wszczęciem postępowania administracyjnego i naliczeniem podwyższonej opłaty za nieprawidłową segregację, która wynosi 58 zł za osobę/miesiąc.
Przypominamy, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej!
Prosimy o odpowiedzialne podejście do segregacji – to nasz wspólny obowiązek i krok w stronę niższych opłat oraz lepszego środowiska.
Więcej informacji dotyczących prawidłowej segregacji odpadów komunalnych znajdą Państwo w zakładce: „Dla Mieszkańca – Gospodarka komunalna – Gospodarowanie odpadami komunalnymi – Informacje ogólne” pod hasłem „Przypomnienie o obowiązku prawidłowej segregacji odpadów komunalnych”.
Grafika: freepik.com