Mamy obwodnicę! Już w piątek podlaską Via Carpatią ruszą pierwsze auta

Widok nowej drogi ekspresowej.
29 października 2025

Po wielu latach starań Bielsk Podlaski doczekał się prawdziwej obwodnicy. Od piątku, 31 października 2025 roku, kierowcy będą mogli korzystać z dwóch odcinków drogi ekspresowej S19, czy tzw. „Via Carpatii”. Łączna długość nowej trasy to 21 kilometrów.

Na razie na nową S19 będzie można wjechać na węźle „Bielsk Podlaski Północ” łącznikiem z dotychczasową DK19, biegnącym od ulicy Białostockiej (pomiędzy Bielskiem Podlaskim a Proniewiczami), przejechać całą obwodnicą miasta (wraz z węzłem „Bielsk Podlaski Zachód”, opodal ul. Brańskiej) i dojechać do węzła „Boćki”. W sumie to 21 km świeżej drogi ekspresowej.

Nowa droga wyprowadzi z miasta znaczącą cześć ruchu tranzytowego, szczególnie samochody ciężarowe jadące w osi północ–południe (Białystok-Lublin-Rzeszów). Oznacza to mniej TIR-ów w centrum i większe bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców.

Konferencja na obwodnicy

Oficjalna konferencja informująca o obwodnicy odbyła się dzisiaj – 29 października 2025 roku na nowej drodze ekspresowej, w pobliżu węzła „Bielsk Podlaski Zachód” i połączenia z także niedawno wybudowanym łącznikiem krajówki DK66.

W wydarzeniu uczestniczyli m.in.:

  • Dariusz Klimczak – Minister Infrastruktury,
  • Stefan Krajewski – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
  • Mirosław Suchoń – Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury,
  • Alicja Łepkowska-Gołaś – Posłanka na Sejm RP,
  • Jacek Brzozowski – Wojewoda Podlaski,
  • Marek Malinowski – Członek Zarządu Województwa Podlaskiego,
  • licznie zgromadzeni wykonawcy obu odcinków S19 z firm: Budimex i Strabag;
  • samorządowcy, na czele z Burmistrzem Miasta Bielsk Podlaski Piotrem Wawulskim.

Burmistrz Piotr Wawulski podkreślił podczas swojego wystąpienia, że „Nowa inwestycja oznacza wielką ulgę dla mieszkańców, którzy będą mogli odetchnąć, bo obwodnica wyprowadzi część ruchu tranzytowego z miasta. Będzie ona też wsparciem dla prężnie działających bielskich przedsiębiorców – zapewni im lepszą komunikację i transport.”

Długo na nią czekaliśmy

Na prawdziwą obwodnicę Bielsk Podlaski czekał niemal pół wieku, bo plany jej budowy istniały już w latach 80. Nowa trasa jest częścią międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który połączy północ i południe Europy – od Litwy po Grecję. W Polsce droga S19 docelowo będzie miała około 700 km długości i przebiegać będzie przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że „Nowa ekspresówka to nie tylko szybsze i bezpieczniejsze podróże, ale także ogromny krok w budowie międzynarodowego korytarza łączącego północ i południe Europy. Dzięki tym inwestycjom Podlasie zyskuje realne połączenie z europejską siecią transportową, a mieszkańcy regionu – lepszą jakość codziennego życia”.

Nowe odcinki drogi ekspresowej S19 powstały w formule projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Droga ma przekrój dwujezdniowy – po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – i nawierzchnię bitumiczną. W ramach inwestycji powstały nowe węzły, wiadukty, mosty oraz przejścia dla zwierząt.

Nowa droga ekspresowa

Odcinek S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód

Trasa biegnie po zachodniej stronie miasta Bielsk Podlaski. W jej ramach powstały dwa węzły:

  • Bielsk Podlaski Północ – łączy obwodnicę z dotychczasową DK19 (obecnie drogą wojewódzką),
  • Bielsk Podlaski Zachód – zapewnia połączenie z drogą krajową DK66.

W ramach tego zadania:

  • zbudowano 9 mostów i wiaduktów,
  • powstało 14 przepustów i przejść dla zwierząt,
  • przebudowano 2,6 km odcinka DK66.

Wykonawcą inwestycji o wartości 326 mln zł była firma Budimex.

Odcinek S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki

Ten fragment poprowadzono po zachodniej stronie dotychczasowej DK19. W ramach inwestycji:

  • powstał węzeł Boćki,
  • wybudowano 11 mostów i wiaduktów, w tym 3 duże przejścia dla zwierząt,
  • zrealizowano 9 przepustów.

Koszt budowy wyniósł 309,4 mln zł, a wykonawcą była firma Strabag.

Zmiany w ruchu lokalnym

Wraz z otwarciem obwodnicy zmienia się status dotychczasowych dróg krajowych w granicach miasta. Drogi:

  • DK19 – czyli ulice Białostocka, al. Piłsudskiego, fragment Mickiewicza i Wojska Polskiego,
  • DK66 – czyli ulice Brańska, Wojska Polskiego, fragment Mickiewicza, Bialowieska i Kleszczelowska,

stają się drogami wojewódzkimi. Ich utrzymaniem, remontami i modernizacją zajmie się teraz Podlaski Wojewódzki Zarząd Dróg w Białymstoku (dotychczas była to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie). To ważna zmiana dla mieszkańców, bo otwiera drogę samorządowi wojewódzkiemu do tak oczekiwanych inwestycji ułatwiających ruch lokalny, jak ścieżki rowerowe, modernizacja skrzyżowań czy organizacji ruchu w rejonie największych bielskich przejazdów kolejowych.

Warto przypomnieć, że w sierpniu 2025 roku oddano do użytku także łącznik drogi krajowej DK66 (Zambrów-Połowce), który połączył nasze ulice: Brańską, Wojska Polskiego i Kleszczelowską. Ta inwestycja usprawniła ruch w osi zachód–wschód, w tym wyprowadziła z centrum miasta ciężki transport do fabryki Ikei w Koszkach.

Teraz, dzięki obwodnicy S19, Bielsk Podlaski zyskuje pełne połączenie w obu kierunkach – północ–południe i wschód–zachód. To ogromny krok w stronę nowoczesnej, bezpiecznej i przyjaznej komunikacji w całym regionie.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, obecnie na terenie województwa podlaskiego w budowie pozostaje jeszcze pięć odcinków drogi ekspresowej S19:

  • Kuźnica – Sokółka Północ,
  • Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód,
  • Deniski – Haćki,
  • Boćki – Malewice,
  • Malewice – Chlebczyn.

Wydarzenie miało miejsce 29.10.2025

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
Informacja dla osób niesłyszących lub słabo słyszących